Xpeng G6 akan dilancar di Malaysia – laman web, saluran media tempatan jenama sudah beroperasi

Dengan sekarang Bermaz Auto sudah mendapat hak pengedaran kenderaan jenama Xpeng di Malaysia, The Edge Malaysia melaporkan bahawa syarikat itu akan melancarkan G6 di dalam negara tidak lama lagi.

Selepas diperhati dalam talian, laman web Xpeng Malaysia kini sudah beroperasi dengan tanda hak cipta “2024 Bermaz Xpeng Sdn Bhd” di bahagian bawahnya. Dalam laman itu, dan juga profail Facebook serta Instagram jenama sama, terdapat logo yang disertai oleh ayat “A new dawn in electric refinement”, memberi petunjuk kepada pengenalan model baru tidak lama lagi.

Di Thailand, Xpeng G6 sudah dibuka untuk tempahan Mac lalu dalam dua varian – Standard Range berharga dari RM1.5 juta baht (RM200k) dan Long Range berharga dari 1.7 juta baht (RM230k). Pada masa itu, Tesla Model Y dijual pada harga antara 1.749 juta baht (RM229,700) ke 2.049 juta baht (RM269,200) untuk varian Long Range AWD.

Di Malaysia, Tesla Model Y dijual pada harga bermula RM191,000 untuk varian RWD, dari RM238,000 untuk Long Range AWD dan dari RM280,000 untuk Model Y Performance – harga pada bulan April sewaktu pengurangan RM8,000 dibuat untuk semua model.

Xpeng G6 akan dilancar di Malaysia – laman web, saluran media tempatan jenama sudah beroperasi

Biasanya syarikat kereta akan berebut untuk perkongsian pasaran sebaik mula melancarkan model kereta mereka, tetapi bagi Bermaz Auto, mereka tidak mempunyai perancangan untuk membawa masuk jumlah yang banyak kerana masih percaya bahawa ekosistem kenderaan elektrik, terutamanya berkenaan rangkaian pengecas dan kepakaran teknikal masih tidak mencukupi untuk menarik penerimaan EV, kata CEO kumpulan Bermaz, Datuk Francis Lee Kok Chuan kepada The Edge Malaysia.

Lee berkata lagi, Bermaz Auto mahu membina nilai ekuiti jenama yang mereka bawa, supaya pasaran mempunyai keyakinan untuk membeli kereta daripada jenama mereka, berbanding menunggu waktu diskaun. Dengan itu, beliau turut mengakui bahawa syarikat perlu berada dalam segmen EV, dan Xpeng juga sudah bersetuju untuk mengambil langkah yang tidak terlalu cepat untuk menembusi pasaran.

“Ada syarikat dari China membawa ‘perang EV’ ke pasaran Malaysia. Anda tahu, kami tidak boleh terlibat. Maksud saya, [jika] kami membeli kereta ini, dan penerimaannya adalah rendah, apa yang perlu dilakukan? Anda perlu memberi diskaun! Ini tidak kena dengan Bermaz,” kata Lee.

Kedua-dua Xpeng G6 varian Standard Range dan Long Range di Thailand dilengkapi dengan motor gandar belakang, yang menghasilkan kuasa 296 PS dan tork 440 Nm, membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa 6.6 saat.

Menariknya, varian Long Range dikatakan boleh membuat pecutan 0-100 km/j dalam masa 5.9 saat, iaitu 0.7 saat lebih pantas berbanding varian Standard Range. Di pasaran lain, Xpeng G6 juga ada ditawarkan dalam versi dua motor, pacuan semua roda, yang berkuasa 487 PS/660 Nm.

Beza antara Standard Range dan Long Range adalah bateri, di mana Standard Range datang dengan pek lithium iron phosphate (LFP) 66 kWh dengan jarak gerak 580 km, manakala Long Range dilengkapi bateri nickel cobalt manganese (NCM) 87.5 kWh, menawarkan jarak gerak 755 km.

GALERI: Xpeng G6 di Bangkok

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link