Perodua e-mo II — Axia EV boleh jadi kenyataan?

Tahun ini, model kereta konsep elektrik Perodua emo-1 mula ditunjukkan dalam saiz penuhnya. Ia muncul sebagai sebuah kajian Myvi versi bateri-elektrik, yang dibangunkan daripada model kajian EMO EV yang dipertontonkan sebagai semua model skala, pada tahun lalu.

Kini, Theophilus Chin berkongsi versinya untuk sebuah model elektrik sepenuhnya untuk Perodua, walaupun yang ini menggunakan asas Perodua Axia yang lebih kecil.

Warna kuning cerah dan hitam pada emo-1 telah digunakan juga untuk model Axia EV ini, dengan rekaan roda dengan skim warna yang sama dipinjam untuk kegunaan model “emo-II” ini. Theo juga telah meletakkan emo-1 dengan penjelmaan daripada Axia untuk perbandingan:

Perodua e-mo II — Axia EV boleh jadi kenyataan?

Dipertontonkan untuk pertama kali ketika Malaysia Autoshow 2024 bulan lalu, emo-1 menggunakan Myvi D51A sebagai model penderma serte menerima motor elektrik permanent magnet synchronous tiga fasa yang menghasilkan 68 PS dan 220 Nm tork, yang membolehkan pecutan 0-100 km/j dalam masa tujuh hingga sembilan saat.

Tenaganya pula dibekalkan oleh bateri lithium-ion NMC 55.7 kWh, yang menurut Perodua boleh memberikan 350 km jarak perjalanan dalam satu cas penuh. Untuk pengecasan, lima jam diperlukan untuk satu kitaran penuh melalui sambungan AC 11 kW, sementara jika menggunakan DC 50 kW, ia memerlukan sejam, dakwa Perodua.

Ini berbeza daripada spesifikasi model skala EMO dari tahun lalu, yang dinyatakan memberikan output 95 PS dan 121 Nm dari motornya dan mampu mencapai laju 160 km/j. Projek berkaitan emo-1 ini dimulakan sejak September 2022, dengan binaan model sebenarnya pula bermula sejak setahun lalu, melibatkan kerjasama dengan rakan kongsi dari Australia.

Dengan emo-1 yang dijangka bakal menjadikan EV Perodua satu kenyataan, ia akan dijual pada julat harga antara RM50k dan RM100k. Berapa pula model produksi — jika ada — untuk EV berasaskan Axia “emo-II” ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link