Kenaikan mendadak harga diesel bebankan rakyat, bantuan Budi Madani tidak mencukupi — Muhyiddin

Pelarasan semula subsidi diesel di Semenanjung telah dimulakan hari ini, dan itu menjadi beban kepada rakyat. Ini merupakan isi kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas Perdana Menteri dan Pengerusi Perikatan Nasional, Tan Sri Muhyidding Yassin, hari ini.

Kenaikan harga runcit diesel sebanyak 56%, atau kenaikan RM1.20 kepada RM3.35 seliter adalah “terlalu tinggi”, dan tidak mengambil kira beban yang ketika ini sudah ditanggung oleh rakyat akibat inflasi dan kos sara hidup yang tinggi, jelas Muhyiddin dalam kenyataannya.

“Kenaikan harga diesel secara mendadak ini akan mengakibatkan kejutan ekonomi yang akan merebak ke seluruh pelusuk negara dan menyebabkan kesan gandaan (multiplier effect) kepada sektor ekonomi dan sosial yang lain. Beban ini jika ditaksir mungkin kosnya kepada rakyat adalah jauh lebih besar daripada RM4 bilion yang dapat dijimatkan dari penyasaran subsidi ini. Apakah ini berbaloi?” ujarnya.

“Saya tidak yakin Sistem Kawalan Subsidi Diesel (SKDS) yang hanya terhad kepada jenis-jenis kenderaan komersil tertentu sahaja dapat mengatasi masalah kenaikan kos dalam rantaian bekalan. Syarat-syarat yang dikenakan ke atas penerima bantuan subsisidi diesel menerusi skim Budi Madani juga ketat yang boleh menyebabkan sebahagian besar pengguna tidak layak mendapat bantuan. Ini termasuk petani dan pekebun kecil yang menggunakan jentera diesel bagi mengeluarkan produk pertanian.

Kenaikan mendadak harga diesel bebankan rakyat, bantuan Budi Madani tidak mencukupi — Muhyiddin

Bagi yang layak menerima bantuan pula, jumlah RM200 sebulan pastinya tidak memadai untuk menampung kenaikan harga diesel yang terlalu tinggi. Akhirnya kenaikan kos dalam rantaian bekalan akan tetap berlaku dan ditanggung sepenuhnya oleh pengguna,” tambah beliau.

Harga runcit baru bahan api tersebut dikira berdasarkan formula mekanisma harga automatik (APM) untuk bulan Mei. Menteri Kewangan Ke-II menambah, di bawah pelaksanaan subsidi diesel bersasar, kerajaan telah menepatkan harga diesel bagi sektor yang layak seperti berikut:

  • Sistem Kawalan Diesel Subsidi (SKDS) 2.0 yang menyediakan kad fleet untuk kenderaan logistik yang layak untuk mengurangkan kesan harga diesel terhadap harga barangan, adalah ditetapkan pada RM2.15 seliter.
  • Sistem Kawalan Diesel Subsidi (SKDS) 1.0 untuk pengangkutan awam darat, termasuk bas sekolah, bas ekspres, ambulans dan jentera bomba kekal RM1.88 seliter.
  • Diesel subsidi untuk nelayan kekal di tahap RM1.65 seliter.

Dengan kadar seperti di atas, bantuan RM200 akan menampung penggunaan 167 liter pertama diesel. Jika menggunakan lebih daripada jumlah itu dalam sebulan, perbelanjaan bahan api akan meningkat. Bagi trak pikap diesel biasa yang menggunakan 10 km/l, itu akan menjadikan purata perjalanan 1,670 km sebulan sebelum subsidi berkenaan habis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link