VinFast VF5 dilihat di Malaysia – EV dengan kuasa 136 PS, jarak gerak hingga 326 km; bakal dilancar di sini?

Adakah ini petanda yang Vinfast bakal tiba di pasaran Malaysia tidak lama lagi? Ini hah ada pembaca paultan.org Haritharan Gunasegaran yang terserempak dengan model VF5 (sebelum ini dikenali sebagai VF e32) yang tidak dibaluti penyamaran yang memakai trade plate tempatan di Negeri Sembilan. Mungkinkah pengeluar kereta dari Vietnam ini sedang menguji modelnya yang dilihat berpotensi menembusi pasaran Malaysia.

Beberapa minggu lalu, satu lagi model EV keluaran Vinfast, VF e34, turut terlihat berada di jalan raya kita dengan memakai trade plates. Untuk pengetahuan anda, jenama ini telah pun memasarkan beberapa modelnya di negara jiran kita iaitu Indonesia dan Thailand.

Pertama kali VF5 diperkenalkan di Consumer Electronics Show (CES) 2022 sebagai crossover segmen-A yang diposisikan di bawah VF e34, yang merupakan EV pertama VinFast. Bagi aspek dimensinya, VF5 berukuran 3,965 mm panjang, 1,720 mm lebar, 1,580 mm tinggi dan jarak roda 2,513 mm, sedikit besar berbanding model semasa Perodua Myvi.

Di negara kelahirannya, VF5 ditawarkan sebagai VF5 Plus yang berharga dari 458 juta Vietnam dong atau sekitar RM85k. Penjana kuasanya terdiri daripada motor elektrik pemasangan-hadapan berkadar 136 PS (134 hp atau 100 kW) dan tork 135 Nm, membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam 10.9 saat.

Motor elektrik terbabit dijanakan oleh bateri lithium iron phosphate (LFP) dengan kapasiti bateri
37.23 kWh, yang mampu memberikan jarak gerak hingga 326 km mengikut kitaran-NEDC. Dengan pengecas pantas DC, bateri ini mampu mencapai status pengecasan 10-70% dalam masa 30 minit.

Buat masa ini VF5 telah disenaraikan dalam laman web VinFast Thauland dengan pengurangan output cecah 95 PS (94 hp atau 70 kW), dan jarak gerak juga berkurangan hanya sekitar 260 km (juga menurut NEDC), yang mungkin disebabkan faktor bateri yang lebih kecil. Media Thailand melaporkan VF5 bakal dilancarkan di sana sekitar bulan Ogos atau September ini, selepas VF e34 mula dijual pada bulan ini.

Hasil pemeriksaan kami menerusi LinkedIn dengan menaip perkataan ‘VinFast’ dan ‘Malaysia’, keluar pula informasi mengenai individu bernama Jean Jacques, yang menyenarikan jawatan semasanya sebagai Timbalan CEO VinFast Indonesia dan Malaysia. Sekaligus menambahkan petanda yang jenama ini bakal memasuki pasaran kita.

GALERI: Vinfast VF 5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link