Tapak pemasangan kamera AWAS diuji di KM 262.5 berhampiran Terowong Menora pada 10-11 Jun – PLUS

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) memaklumkan bahawa ujian integrasi tapak dan kalibrasi “Day 0” bagi cadangan pemasangan kamera (Automated Awareness Safety System – AWAS) bakal dijalankan di KM 262.5 Arah Selatan Jajaran Terowong Menora, Lebuhraya Utara-Selatan.

Menurut pengendali Lebuhraya PLUS itu lagi, tarikh ujian integrasi tapak dan kalibrasi “Day 0” dijadualkan pada 10 Jun dari jam 11 malam sehingga 5 pagi pada 11 Jun 2024.

“Bagi memastikan keselamatan pengguna Lebuhraya PLUS, laluan kontra akan diaktifkan dari KM260.9 hingga KM263.8 arah selatan. Pengguna lebuh raya dinasihatkan supaya mematuhi semua papan tanda trafik serta arahan yang dikeluarkan oleh pihak PLUS dari masa ke masa ketika melalui kawasan terbabit,” kata PLUS menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Pada Jun tahun lalu, kerajaan bercadang untuk menambah lagi jumlah penggunaan kamera AWAS ini disebabkan keberkesanannya bagi pematuhan dan penguatkuasaan trafik di kalangan pengguna jalan raya. Di mana kajian yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) menunjukkan tahap pematuhan pengguna jalan raya kepada peraturan had laju dan isyarat lalu lintas di lokasi pemasangan kamera itu telah mencecah sehingga 99%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link