Polis Kuala Lumpur kini rancak melaksanakan Op Hormat Undang-Undang (OP HUU) sejak 4 Jun lalu dan setakat semalam iaitu tiga hari pertama operasi ini, sebanyak 9,427 saman telah dikeluarkan atas pelbagai kesalahana trafik.

Menurut Ketua JSPT KL ACP Sarifudin Mohd Salleh, dalam operasi ini turut menyaksikan seramai 25 individu ditahan dan dua kenderaan turut disita. Beliau berkata, kebanyakan saman yang dikeluarkan adalah berkenaan kesalahan berhenti di petak kuning, memandu tanpa lesen, memodifikasi kenderaan yang menyalahi peratusan, plat nombor fancy, tiada cermin sisi dan lampu brek tidak berfungsi.

Operasi besar-besaran ini melibatkan lebih 1,500 anggota PDRM dan juga agensi penguatkuasa lain termasuk DBKL dan JPJ. Operasi penguatkuasaan secara total enforcement yang berlangsung sehingga 15 Jun ini memfokuskan kepada tujuh kesalahan utama dalam tujuh operasi iaitu Op Halangan Lalulintas, Op Garisan Putih dan Op Nombor Pendaftaran. Ia juga membabitkan Op Motosikal, Op Didik, Op Parkir Haram dan Op Lampu Merah/Telefon Bimbit.

Manakala jalan utama yang diberikan tumpuan pelaksanaan operasi ini ialah Persimpangan Jalan Dewan Bahasa / Jalan Hang Tuah, Persimpangan Jalan Sultan Ismail /Jalan Bukit Bintang, Persimpangan Jalan Sultan Ismail / Jalan P. Ramlee, Persimpangan Jalan Sultan Ismail / Jalan Raja Abdullah dan Persimpangan Sultan Ismail / Jalan T.A Rahman.

Ia juga membabitkan Persimpangan Sultan Ismail / Jalan T.A Rahman, Persimpangan Jalan Dang Wangi / Jalan T.A Rahman, Persimpangan Puduraya / Jalan Tun Perak, Persimpangan Jalan Sultan Ismail / Jalan Imbi, Persimpangan Jalan Sultan Ismail / Jalan Raja Chulan, Persimpangan Jalan Sultan Ismail / Jalan Ampang, Persimpangan Jalan Sultan Ismail / Jalan Raja Laut dan Persimpangan Jalan Tun Perak /Jalan Raja.

Op HUU ini adalah susulan kejayaan operasi yang sama dilakukan pada tahun lalu yang dilaksanakan dalam dua fasa iaitu pada Julai dan September 2023. Menurut Ketua Polis KL Datuk Allaudeen Abdul Majid, lebih 200,000 saman trafik pelbagai kesalahan telah dikeluarkan. Dan kesalahan halangan lalu lintas menjadi penyumbang utama dalam pengeluaran saman trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link