Zeekr sah masuk Malaysia — SUV Zeekr X jadi model pertama jenama EV Geely, MPV 009 menyusul?

Zeekr akan masuk ke pasaran Malaysia! Hal ini disahkan oleh adanya surat undangan pratonton tertutup jenama ini di media sosial, yang khabarnya diadakan di Grand Hyatt KL pagi tadi.

“Jenama baru yang menarik ini bakal dilancarkan di Malaysia tidak lama lagi. Sertai kami untuk meneroka inovasi. Wakil daripada Zeekr akan turut hadir untuk berkongsi maklumat tentang visi syarikat dan barisan produknya. Anda juga akan berpeluang untuk mendekati Zeekr X, SUV kompak mewah,” tertulis dengan jemputan berkenaan.

Ada dua perkara disahkan di sini: jenama EV Geely akan datang ke Malaysia, dan Zeeker X menjadi model pertama untuk pengenalan itu. Model X ini berada di posisi

Zeekr X dibina menggunakan platform Scalable Electric Architecture (SEA) Geely yang turut digunakan oleh smart #1. Zeekr X mempunyai ukuran panjang 4,450 mm, lebar 1,836 mm, tinggi 1,572 mm dan jarak roda 2,750 mm. Panjang jarak rodanya pula adalah sama seperti smart #1. Ia juga lebih panjang 180 mm dan lebih lebar 14 mm, tetapi tingginya kurang 64 mm berbanding model smart itu. Tidak lupa juga model daripada Volvo iaitu EX30.

Zeekr sah masuk Malaysia — SUV Zeekr X jadi model pertama jenama EV Geely, MPV 009 menyusul?

X ditawarkan dalam bentuk motor tunggal RWD atau dua-motor AWD. Versi motor tunggal menghasilkan 272 PS (200 kW) dan 343 Nm tork dan memecut 0-100 km/j dalam masa 5.8 saat. Versi AWD pula menghasilkan 428 PS (315 kW) dan 543 Nm, dan memecut 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat — ini angka pecutan yang sama dengan smart #1 Premium dan Brabus.

Turut dikongsi antara model smart dan Zeekr ini ialah baterinya: unit nickel manganese cobalt (NMC) 66 kW yang memberikan jarak 560 km untuk RWD dan 512 km untuk AWD. Ini angka mengikut CLTC — penggunaan nyata masing-masing mungkin di sekitar 440 km dan 400 km seperti yang dinyatakan oleh smart. Model smart juga menerima pengecasan DC 150 kW, dan boleh dicas 10-80% dalam masa 30 minit.

Zeekr sah masuk Malaysia — SUV Zeekr X jadi model pertama jenama EV Geely, MPV 009 menyusul?

Ciri lain Zeekr X ini termasuklah bukaan pintu berkuasa, sistem bunyi Yamaha dengan 13-pembesar suara serta paparan pada tiang B untuk menunjukkan status pengecasan, dan juga kamera yang menggunakan pengesahan wajah untuk membuka pintunya.

Apa lagi selepas itu yang boleh dijangkakan dari Zeekr? Kemungkinan ialah model 009, MPV EV yang diperkenalkan sekali bersama X di pasaran pemanduan sebelah kanan seperti Thailand, Indonesia, Hong Kong dan Singapura.

Zeekr X di BIMS 2024

Zeekr 009 di BIMS 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link