Volkswagen Golf GTI Clubsport Mk8.5 2024 didedah – rupa lebih agresif, 300 PS/400 Nm, 0-100 km/j 5.6 saat

Ketika berlangsungnya perlumbaan Nürburgring 24 Jam hujung minggu lalu, Volkswagen secara rasminya memperkenalkan varian paling pantas untuk Golf pacuan roda hadapan bagi versi facelift Mk8.5 iaitu Golf GTI Clubsport 2024.

Sama seperti model Mk8 sebelumnya, Golf GTI Clubsport 2024 masih berkongsi enjin EA888 evo4 seperti yang ada pada Golf GTI biasa, namun ia ditala bagi menghasilkan kuasa 300 PS dan tork maksima 400 Nm, berbanding 265 PS/370 Nm untuk Golf GTI standard.

Kotak gear yang dipadankan pada model ini juga masih sama iaitu transmisi klac berkembar automatik tujuh-kelajuan yang hanya memacu roda hadapan. Dengan gandingan tersebut membolehkan GTI Clubsport 2024 ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.9 saat – 0.3 saat lebih pantas dari GTI biasa, tetapi masih tidak boleh menandingi Golf R dengan enjin berkuasa 320 PS/400 Nm dan pacuan semua roda yang mampu memecut dalam jarak sama dengan hanya 4.8 saat.

Volkswagen Golf GTI Clubsport Mk8.5 2024 didedah – rupa lebih agresif, 300 PS/400 Nm, 0-100 km/j 5.6 saat

Kelajuan maksima bagi Golf GTI Clubsport ini masih sama seperti Golf GTI biasa iaitu dihadkan secara elektronik pada 250 km/j, namun hanya untuk Golf GTI Clubsport Volkswagen menawarkan opsyen pakej Race yang membolehkan kelajuan maksimanya melonjak kepada 267 km/j.

Selain dari enjin yang lebih berkuasa, model Clubsport ini juga diberikan perincian sistem brek yang lebih baik dengan cakera 18-inci yang lebih besar, berbanding 17-inci pada GTI biasa. Sistem differential lock kawalan elektronik roda hadapan (XDS+) masih ditawarkan secara standard pada Golf Clubsport ini, dan ia turut dibantu oleh Vehicle Dynamics Manager dan Dynamic Chassis Control (DCC).

Ini membolehkan pemandu diberikan empat mod pemanduan (Eco, Comfort, Sport and Individual), namun khas untuk versi Clubsport ia ditambah dengan satu lagi mod yang dikenali sebagai mod Special. Menerusi mod ini, ia akan memberikan talaan karekter bagi sesuai digunakan pada litar “The Green Hell” Nürburgring Nordschleife.

Volkswagen Golf GTI Clubsport Mk8.5 2024 didedah – rupa lebih agresif, 300 PS/400 Nm, 0-100 km/j 5.6 saat

Bagi membezakan rupa versi Clubsport ini berbanding GTI biasa, ia diberikan apron hadapan yang lebih agresif menampilkan bentuk anak panah yang menghala ke tengah pada bampar hadapan dengan ‘sayap’ yang lebih besar. Manakala spoiler bawah bampar hadapan, gril dan juga kemasan sekelilingnya diberikan kemasan hitam berkilat.

Manakala di belakang, Golf GTI Clubsport ini diberikan spoiler bumbung lebih besar dan tip ekzos berkembar yang boleh ditukar menggunakan tip dari Akrapovic yang lebih agresif sekiranya pelanggan memilih pakej Race. Seperti yang diberitahu tadi Golf Clubsport ini datang standard dengan rim aloi 18-inci, namun pelanggan diberikan pilihan untuk menukar rim Richmond tersebut dengan set 19-inci yang lebih besar, termasuk set rim forged Warmenau yang 20% lebih ringan berbanding rim aloi biasa.

Model Clubsport menerima ini turut menerima perincian Golf GTI Mk8.5 facelift biasa yang menampilkan rekaan baharu untuk lampu hadapan dan belakang. sistem infotainmen modular generasi keempat (MIB4) yang ditawarkan dalam versi Ready 2 Discover dan Discover, serta skrin sesentuh 12.9-inci yang diintegrasikan bersama ChatGPT.

Paparan instrumen Digital Cockpit Pro dengan skrin 10.2-inci juga masih diberikan sebagai perincian standart untuk Golf GTI Clubsport ini. Pelanggan ditawarkan dengan perincian opsyen lain seperti paparan head-up dan juga sempat duduk premium sport yang menampilkan fabrik ArtVelours, perapi dalaman kemasan gentian karbon dan juga sistem bunyi Harman Kardon 480W.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.





Source link